0

Svenska investerare: “Vi gör saker vi inte berättar om”

SvD Näringsliv arrangerade nyligen heldagskonferensen Investor Summit för investerare där framtida utmaningar för finansmarknaden diskuterades. John Howchin, Carina Lundberg Markow och Sasja Beslik deltog i en paneldiskussion om hållbara investeringar. Alla tre betonade hur viktigt det är för institutionella investerare att bli mer transparenta gentemot allmänheten och att bli bättre på att kommunicera för konsumenterna hur de försöker påverka de bolag som de har investerat i att arbeta med hållbarhetsfrågor.

John Howchin från AP-fondernas Etikråd berättade att AP-fonderna har satt upp som mål att bli mer kommunikativa om hur våra pensionspengar används. AP-fonderna har investerat i ett stort antal bolag. Det finns inget bolag som är perfekt. Som institutionell investerare kan man påverka mycket trots små innehav, menar Howchin. Han berättar att Etikrådet måste bli bättre på att förklara för allmänheten hur det är att vara minoritetsägare i ett stort antal bolag och hur de arbetar tillsammans med andra institutionella ägare för att påverka de bolag AP-fonderna investerat i att arbeta med hållbarhetsfrågor. John Howchin konstaterar självkritiskt: Vi gör saker som vi inte berättar om.

Carina Lundberg Markow från Folksam tyckte också att påverkansarbetet är det mest fruktbara sättet att angripa hållbarhetsrelaterade risker. Det är viktigt att delta på möten, bolagsstämmor och konferenser men också att synas för sparare. Det svåraste är att kommunicera påverkansarbetet till kunderna. Carina Lundberg Markow betonade också att det behövs mer kunskap och forskning kring hållbarhetsteori och att handelshögskolorna ligger efter i att undervisa studenter i hållbarhetsteori jämfört med finansiell teori där hållbarhet utelämnas från modellerna.

Sasja Beslik från Nordea instämde att det finns ett stort behov för institutionella investerare att bli mer transparenta och att det är viktigt att involvera konsumenter. Hållbarhetsrapportering är ett bra initiativ men CSR-rapporter har tagits över av PR-konsulter och det kan vara svårt att utvärdera rapporterna, menar Sasja Beslik.

Sasja Beslik berättade att Nordea har lanserat en hemsida om hur de arbetar med ansvarsfulla investeringar som ett led i att öka transparensen och bjuda in kunder till dialog. Nordea har lagt upp filmklipp, rapporter och blogginlägg om bl.a. fabriksbesök utomlands i bolag som de har investerat i. Nordea har träffat företagsrepresentanter och fackföreningar i Mexiko. Sasja Beslik och hans team har varit i Kambodja och besökt H&M-fabriker. Som ett ytterligare led i att öka transparensen kommer Nordea att lansera en finansiell produkt i september som helt avstår från att investera i fossila bränslen och som de tror kan ge god avkastning.

Filed in: ALLMÄNT Tags: , , , , ,

Related Posts

Bookmark and Promote!

© 3591 HÅLLBART KAPITAL. All rights reserved. XHTML / CSS Valid.
Proudly designed by Theme Junkie.