0

Millenniegenerationen gillar hållbara investeringar

De som är födda mellan början av 1980-talet och början av 2000-talet – den så kallade millenniegenerationen – är mer intresserade av SRI (socially responsible investment), tycker det är viktigare att följa upp resultaten av SRI och är bättre informerade om vad företag gör, jämfört med äldre generationer. Det menar nätmagasinet Institutional Investor som tittat närmare på fenomenet.

Institutional Investor hänvisar till en undersökning av brittiska Standard Life Investments som visar att endast 39% av de som är 18-24 år och 35% av de som är 25-34 år tycker det är viktigare att företagen de investerar i ger hög avkastning än att de är duktiga på etik och CSR. För de som är 35-44 år var motsvarande siffra 47%.

En annan undersökning, som utfördes av franska BNP Paribas Wealth Management bland framgångsrika entreprenörer, visar att i genomsnitt är 8% av deras totala tillgångar  investerade i SRI, medan motsvarande siffra för personer över 50 år är 4% . BNP Paribas Wealth Management menar att de ofta träffar på “Millennipreneurs” som investerar hela sitt kapital i SRI, medan äldre generationer nöjer sig med några procent. B

NP Paribas menar också att millenniegenerationen är allt mer intresserade av tematiska fonder som investerar i bolag som erbjuder lösningar på miljömässiga och sociala problem, till exempel inom hållbart jordbruk och energieffektivitet. De är också tilltalade av “impact investing”, där man kan mäta de exakta sociala eller miljömässiga effekterna.

Millenniegenerationen har också varit en starkt bidragande orsak till SRI-förvaltare har börjat införa negativ screening inom sektorer som annars anses som “goda”. Ett exempel är produktion av solpaneler, en bransch som domineras av kinesiska aktörer, som inte alltid möter FN:s standarder för arbetsvillkor. “Vi kan gilla produkten men ogilla hur produkten tas fram. Det är typiskt för millenniegenerationen”, säger en representant för  franska Mirova till Insitutional Investor.

Kännetecknande för Millenniegenerationen är förstås att de är uppvuxna med internet som en självklarhet, och är vana vid omedelbar respons och obegränsad information. Ska man tro de som säger sig veta är det bara en sak som gäller om man ska försöka flirta med den här generationen: Trovärdighet.

Filed in: ALLMÄNT Tags: 

Recent Posts

Bookmark and Promote!

© 3358 HÅLLBART KAPITAL. All rights reserved. XHTML / CSS Valid.
Proudly designed by Theme Junkie.